Display og video 

Hva er display- og videoannonsering?

Display- og videoannonser er visuelle annonseformater som ved bruk av bilder, tekst og video vises til målgruppen på ulike nettsteder, nettaviser, mens de ser på en YouTube-video, sjekker Gmail-kontoen sin eller bruker mobile enheter og apper. 

Disse annonsene kan sammenlignes med tradisjonelle annonser i trykte aviser og blader, bare at disse digitale annonsevariantene kan bestå av visuelle virkemidler som bevegelse og lyd, for å treffe den rette målgruppen. Dessuten er display- og videoannonsering svært målbart; vi kan se nøyaktig hvor mange vi treffer, til hvilken pris og hvor mange som har samhandlet med annonsen din. 

Display- (også kalt banner) og videoannonsene må ikke forveksles med annonser i søkenettverket til f.eks Google eller Bing, der annonsevisningen baseres på at det er gjort et aktivt søk og du betaler hovedsakelig for klikket på tekstannonsen som kommer opp i et søk. Video og bannerannonser har en bred rekkevidde og kan hjelpe deg med å:

Hvorfor bør din bedrift benytte display og video?

Finn nye kunder eller engasjer de nåværende kundene dine ved hjelp av en video- eller displayannonse!

Med display- og videoannonser har du sjansen til å engasjere brukerne og treffe de rette kundene ved hjelp av en mengde forskjellige typer virkemidler. Målstyringen kan gjøres etter intensjon, interesser og demografi, lignende målgrupper og "remarketing"-lister fra tidligere besøkende på nettstedet ditt. 

På denne måten kan du fange folks oppmerksomhet tidlig i kundereisen. Du kan få vist annonsene dine til folk før de begynner å søke etter det du tilbyr, noe som kan være utslagsgivende for den overordnede annonsestrategien din. Du kan også minne folk på hva de er interessert i, for eksempel ved å bruke "remarketing" mot personer som tidligere har besøkt nettstedet ditt eller appen din. 

Hvordan kan din bedrift nytte display- og videoannonsering?

Display- og videoannonser kan settes opp i Google Ads mot Googles eget displaynettverk som består av tusenvis av nettsider og blogger eller kjøpes programmatisk ved hjelp av en DSP (Demand Side Platform) som for eksempel Google Marketing Platform. 

Kjøper du annonsering gjennom en DSP har du også mulighet til å kjøpe annonseplasser gjennom "private deals” fra alle annonsebørser og mediehus som for eksempel Schibsted, Aller Media og Amedia. Det koster ofte et lite påslag å annonsere programmatisk gjennom en DSP,  så om du er en liten aktør anbefales det å bruke GDN (Google Display Network) eller ditt reklame- eller mediebyrå.

Vil du vite mer?