Mange bedrifter bruker mye tid og ressurser på å lage bannere til sin annonsering, enten til kampanjer i nettaviser direkte eller i sine programmatiske kampanjer. Her er tre fordeler ved å bruke bannere med dynamisk innhold!

På vegne av en rekke kunder har Labs.Marketing utviklet et system for programmatiske display-kampanjer av bannere som bruker dynamisk innhold.

Før vi kan gå gjennom fordelene, er det greit å vite hva bannere med dynamisk innhold er. Den vanlige måten å lage bannere på er å lage ferdige filer med innhold inkludert. Dette kan være bildebannere eksportert fra Photoshop eller Html5-bannere med vedlagte bilder og tekst. 

Bannere med dynamisk innhold henter innholdet sitt fra en feed og er i seg selv bare tomme skall med regler for hvordan innhold skal vises. I dette "skallet" lages et ferdig design som følger selskapets design- og profiloppsett. De tomme bannerne henter innholdet i samme sekund som de vises slik at vi som brukere ikke merker noen forskjell. 

Dette er fordelene med dynamiske bannere:

1. Raskere produksjonstid

I programmatisk annonsekjøp ønsker vi ofte mange ulike annonseformater som skal tilpasses. Alle som har jobbet i eller med et reklamebyrå vet at det tar tid å produsere mange forskjellige bannere i forskjellige formater. Selv om du er ekspert i Sketch eller kanskje Photoshop, så bruker du ofte lang tid på å tilpasse bilder og tekster til hvert format du skal lage. Og når du tror du er ferdig vil noen bare endre litt på tekstene. Et nytt ord her eller der, betyr mer arbeid med tilpasninger. Når alt er klart, og bannerne er godkjent, blir de lastet opp til for eksempel Campaign Manager og du kan starte kampanjen. MEN, noen har ombestemt seg og vil heller bruke de første tekstene. Dette betyr mye ekstraarbeid som fort fører til forsinkelser. 

Bannere med dynamisk innhold har en veldig stor fordel her. Når designet av malverket er godkjent, programmert og lastet opp til Studio og Campaign Manager, kan arbeidet med innholdet starte. Om kunden vil endre på noen setninger eller ord, spiller det ingen rolle. Innholdet er separert fra bannerne og kan redigeres fortløpende uten å måtte lage nye bannere. Innholdet kan faktisk redigeres mens kampanjen er aktiv og kjørende. Det vil si at alle ønskelige endringer er svært raskt å implementere. Vi endrer innholdet ett sted, i én fil som snakker med alle de ferdig oppsatte bannerne. 

2. Enkelt å teste forskjellige budskap

Hvis du er usikker på om du skal skrive «kjøp nå» eller «finn ut mer» - prøv begge. Det er «ingen» begrensninger på hvor mange tester som kan gjøres og du kan derfor teste ut utrolig mange forskjellige kombinasjoner av bilder, tekster farger og uttrykk. Etter en stund kan du ta ut en rapport og finne ut hvilken som virket best, og deaktivere de dårligste. Slik sørger vi for en kontinuerlig forbedring av kampanjen.
 

Les også: Programmatisk bannerannonsering: Google Display Ads eller DV360?


3. Mulighet for datadrevet annonsering og remarketing

Siden du kan ha en mengde forskjellige budskap i bannerne, betyr dette at vi kan bruke datadreven målgruppestyring. Vi kan lage differensiert innhold basert på demografi, geografi, interesser, intensjoner, yrker, utdanning og så videre. Her får vi muligheten til å teste ut ulike budskap til ulike målgrupper.

Når det gjelder remarketing kan du også bruke kraften til bannerne med dynamisk innhold. Vi kan lage forskjellige budskap som gjenspeiler for eksempel hvilken kategori man har besøkt, hvor lang tid man har brukt, eller hvilke produkter man har sett på.

Ekstern feed/API

Det også mulig å bruke ekstern feed/API (programmeringsgrensesnitt) for generering av innhold basert på hendelser. Dette krever litt programmering og tilpasninger, men er fullt mulig.  For Akvariet i Bergen har vi laget bannere som reagerer på været ved å bruke Yr.no sitt API.  Se eksempel under.

Tilbakemeldingene fra våre kunder som benytter vårt bannersystem er at de sparer mye intern tid og eksterne kostnader på dette. For å benytte bannersystemet forutsettes det at du kjører kampanjer på Google Marketing Platform. 

Har du spørsmål om bannere som bruker dynamisk innhold? Les mer om Labs bannersystem for dynamisk innhold


{{cta('81bfa7bf-3c6e-44f4-ade3-9e250e623f52')}}

 

Eksempler fra Akvariet i Bergen

Alle formatene har det samme dynamiske innholdet som hentes fra en feed vi har laget.  
1. Det første eksempelet viser et typisk oppsett med innhold direkte fra feeden hvor man kan bytte bilde og tekster fortløpende.
2. Det andre eksempelet viser de samme bannerne, men med innhold (bilde, tekst, farger) basert på hvilket vær det vil bli i morgen kl. 12. Værmeldingen hentes fra Yr.no sitt API.

bubble-infotext

weather