Account Based Marketing (ABM) er en svært målrettet og fokusert vekststrategi. Les om hvorfor du bør prioritere å jobbe med dette!

Account Based Marketing (ABM) er en svært målrettet og fokusert vekststrategi. Les om hvorfor du bør prioritere å jobbe med dette!

Jobber du i et marked hvor dine potensielle kunder (eller kontoer) er et mindre antall identifiserte bedrifter som vil kunne gi en høy verdi for dere? Da er Account Based Marketing (ABM) en glimrende strategi som vil hjelpe deg med å jobbe målrettet mot disse. Metoden er basert på å samkjøre markedsførings- og salgsaktiviteter for å skape en personlig opplevelse for nøkkelkunder eller potensielle kunder. 

Les også: Hva er Account Based Marketing (ABM)?

Effektivt og målrettet

Prinsippet i ABM er å jobbe overordnet med prinsippet om at den potensielle kunden/prospektet gjerne har flere beslutningstakere eller nøkkelpersoner som må påvirkes eller kommuniseres med. I stedet for å behandle hver av disse kjøperne som en individuell enhet, er ABM en strategi som fungerer på bedriftsnivå, men som skreddersyr verdifull kommunikasjonen til hver av nøkkelpersonene/funksjonene i den gitte bedriften.

Ved å benytte Accound Based Marketing vil du kunne jobbe mer effektivt og målrettet, samtidig som du allokerer ressurser og fokus på de prospektene som vil kunne bidra mest til veksten i din bedrift. Virksomheter som vanligvis egner seg godt til å bruke en ABM-strategi, er de som selger produkter eller tjenester med høy verdi til andre virksomheter - for eksempel innen B2B.

Rett innhold til rett person til rett tid

ABM er altså en verdifull strategi for bedrifter som ønsker fokus på spisset og verdifullt innhold til rett tid, til rett person i en kunde- eller beslutningsreise. Metoden har mye til felles med Inbound Marketing, og det er derfor flere grunner til at du bør implementere både ABM og Inbound Marketing som dine vekststrategier. Inbound Marketing hjelper deg med å tiltrekke deg prospekter/leads og ABM akselererer deretter beslutningsprosessen med målrettet og effektiv ressursfordeling av kontoer med høy verdi. Dette gjør at du kan begeistre, og dermed vinne “drømmekundene” med en gi dem en svært god kundeopplevelse.

Les også: Slik jobber du med Account Based Marketing (ABM) i praksis

Samhandling mellom salg og markedsavdelingen er nøkkelen til suksess både innen Inbound Marketing og ABM.  Med et tett internt samarbeid maksimeres din bedrifts relevans hos de prospektene med høyest verdi for deg. Vi ønsker å få til en god og konsekvent kundeopplevelse, effektiv og strømlinjeformet salgssyklus, samt vekst og avkastning som faktisk kan måles.

Vil du vite mer om hvorfor du bør jobbe med Account Based Marketing? Ta kontakt for en uforpliktende prat!