Dyrekassen er grunnlagt i Bergen, og er en av Norges største dyrebutikker på nett. De leverer mat og utstyr til hund og katt rett hjem på døren til kundene.
Kunden hadde raskt vekst i salg fra Google Ads i 2017, men salget flatet ut i første kvartal i 2018. Dyrekassen ønsket derfor å øke salget fra Google Ads med 20 prosent hver måned fra og med april. Økningen måtte skje uten vesentlig økning i kostnad per salg.
Søkemotorannonsering:
Vi besluttet å ta en nr. 1 posisjon i søkemotorene på betalt søk og hente ut mest mulig av potensialet i søkemotorene. Vi innførte derfor en “always on”-strategi, i tillegg til kontinuerlig arbeid med optimalisering av konto, A/B-testing og kostnadseffektivisering. Dynamiske Remarketing-kampanjer ble satt opp for å fange opp dem som ikke konverterte ved første besøk. For å lykkes med denne strategien, var vi avhengig av fleksible budsjetter og vi måtte skaffe oss mer innsikt i hva kundene søkte etter og få kontroll på kundereisen.
Søkeordsanalyse:
Det finnes 500.000 hunder og 800.000 katter i Norge, og vi ønsket mer innsikt i målgruppen og å identifisere hva de søker etter og hvilke behov de har. Vi besluttet derfor å gjøre en søkeordsanalyse. Vi fant ut at det var over 300.000 søk relatert til dyrefôr og utstyr for hund og katt hver måned. Herunder identifiserte vi blant annet flere søk med tydelige kjøpsintensjoner - et stort potensiale som vi ikke utnyttet.
Basert på funnene fra søkeordsanalysen utvidet vi søkekontoen, kunden lanserte nye produkter og vi bygget ut Shopping-kampanjer med nye produktkategorier. Dynamiske søkekampanjer ble satt opp for å kunne “prospectere” og identifisere nye muligheter. Det ble også jobbet med organisk synlighet ved å optimalisere landingssider på nettsiden.
Forutsetninger:
I løpet av fem måneder i 2018, fra mars til august, oppnådde vi en økning på 243 prosent i salg/mnd. Kostnad per ordre gikk i snitt ned med 12 prosent, og vi hadde en 74 prosent økning i trafikk fra Google Ads i forhold til den forrige perioden.
Sommeren 2019 startet det som skulle bli et pro bono prosjekt hvor vi jobbet mot en løsning for å fremme bærekraft ved å redusere mengden meningsløse firmagaver.
Hvordan introdusere økt produktkompleksitet og videreføre selvbetjent kjøp i salongene uten å komme i konflikt med kundeløftet ? Labs fikk muligheten til å hjelpe Cutters med denne problemstillingen.
Har du lyst å bygge fremtidens kundeopplevelser med oss? Eller lurer du på noe helt annet? Vi tar gjerne en prat!