Skyss er en stor aktør innen kollektivtransport og organiserer deler av kollektivtilbudet i Vestland fylke. Kollektivtransporten har de siste årene gått gjennom en stor digitalisering, noe som krever holdning- og atferdsendringer hos de reisende.
En tydelig og god kommunikasjon til de reisende var viktig for Skyss da de endret programtilbudet sitt og ble mer digitalisert. De hadde behov for å endre holdninger.
Den viktigste oppgaven er å nå så bredt og kostnadseffektivt ut som mulig. Her var det viktig å ikke bare telle eksponeringer, men se på signaler om at budskapet faktisk blir mottatt. Kommunikasjonsarbeidet var variert, og suksesskriteriene var også forholdsvis ulike.
Den kreative kampanjen er levert av Apriil mens Labs rådgir i konseptutvikling og sørger for spredning av kommunikasjonen. Her er Facebook en av de viktigste kanalene, men her har vi også testet ut nye plattformer som Snapchat og Jodel for å nå ut til så mange som mulig.
Dette var en holdningskampanje hvor målet var å få ned andelen gratispassasjerer. Kampanjen ble også delt til tre ulike segmenter av reisende, med ulik kommunikasjon.
En spørreundersøkelse utført i etterkant viste svært gode resultater både uhjulpen og hjulpen i form av etterlatt inntrykk. I tillegg gikk snikandelen ned med hele 12 %. For dette arbeidet ble kampanjen premiert med pris fra SRF Kuben 2020 for «beste effekt».
Digitale, kommersielle markedsføringsstrategier har ikke vært så utbredt innen logistikkbransjen som i en del andre bransjer. Men Wallenius Wilhelmsen leder an!
Å få ungdom til å tenke på noe så langsiktig som pensjonssparing er en utfordring. Men med rett markedsføringsstrategi og innhold er det faktisk mulig!
Har du lyst å bygge fremtidens kundeopplevelser med oss? Eller lurer du på noe helt annet? Vi tar gjerne en prat!