Innsikt og analyse
Digital markedsføring

Merkevarebygging og økt salg

Bergenfest er en musikkfestival som arrangeres hvert år i Bergen. Festivalen produseres og driftes av Bergen Live, som er landets største konsertarrangør utenfor Oslo. Bergen Live er fast kunde av Labs, og vi har jobbet med Bergenfest de siste årene.

Utfordring

I tråd med den overordnede strategien til Bergenfest 2019, ønsket kunden i større grad å markedsføre seg gjennom digitale og sosiale kanaler for relevante målgrupper. Dette skulle øke merkevarekjennskapen som igjen skulle føre til en økning i billettsalget sammenlignet med fjoråret.

Strategi/løsning

Sosiale medier:
Dette året var det ønskelig å ha fullt fokus på samspill mellom de ulike sosiale medier-kanalene. Herunder ønsket vi å bruke Facebook, Instagram og Snapchat i ulike faser av kundereisen - ved å både informere, repetere og konvertere. Til sammenligning med tidligere år hvor vi har kjørt flere mikro-målgrupper med spisset budskap til ekstremt spissede målgrupper, ønsket vi i dette året at maskinlæringen skulle få enda mer fokus. Dette innebærer også større Prospecting-kampanjer med brede målgrupper, og enda mer automatisering av dynamiske annonsebudskap. I tillegg ønsket vi å kontinuerlig teste flere formater og plasseringer i annonseverktøyene for å se hva som konverterte best.


Vi endret taktikken fra tidligere år, ved å gå fra klikk til verdifulle konverteringer på nettsiden.

Søkeannonser:
Søkeannonsering handler i bunn og grunn om å være tilstede når forbrukeren allerede leter etter deg eller ditt produkt. For Bergenfest var det viktig å ha en nr. 1 plassering når noen var på jakt etter festivalbilletter eller viste interesse for artistene som skulle delta. Søkekampanjene var “always on” for å ikke miste potensielle kunder. Kampanjene ble målrettet mot Norge, men med hovedfokus på Bergen og omegn. Det ble brukt både standard tekstannonser, i tillegg til responsive søkeannonser for testing og tilpasning til søketermene. I tekstannonser er det viktig med relevante budskap til enhver tid, og vi brukte derfor automatisk nedtelling til Bergenfest som annonsetekst - som for eksempel «Kun 3 dager igjen til Bergenfest». Dette ga gode resultater. I tillegg til søkeannonsene kjørte vi Display-annonser i Google Ads mot musikk- og konsert-interesserte. Vi kjørte også Remarketing-kampanjer. Her brukte vi generelle budskap om salg av festivalbilletter og dagspass, i tillegg til artist-spesifikke annonser med informasjon og spilletid til de “store” artistene.

Resultat

I sosiale medier endret vi som nevnt taktikk fra klikk til verdifulle konverteringer på nettsiden. Dette førte til en kraftig reduksjon i kostnad per tusende annonsevisning (CPM), og vi fikk enda bedre rekkevidde som vil si at vi nådde flere brukere enn tidligere år. På denne måten brukte vi annonsekronene smartere, og vi solgte (konverterte) derfor enda mer billetter som vi direkte kunne kreditere årets kampanjekjøring-løp.

Vi leverte

Kampanjekjøring i sosiale medier

Søkemotorannonsering

Strategi

Bistand til innholdsproduksjon (organisk)